Search for collections on Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Repository

PERAN LEMBAGA ZAKAT SELANGOR (LZS) DALAM USAHA MENINGKATKAN EKONOMI GOLONGAN MUALAF NEGERI SELANGOR DI DAERAH KLANG KAMPUNG JALAN KEBUN MALAYSIA

Abdullah Nasafi Bin Mohd Zawawi, Nasafi (2024) PERAN LEMBAGA ZAKAT SELANGOR (LZS) DALAM USAHA MENINGKATKAN EKONOMI GOLONGAN MUALAF NEGERI SELANGOR DI DAERAH KLANG KAMPUNG JALAN KEBUN MALAYSIA. Skripsi thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

[img]
Preview
Text (SKRIPSI GABUNGAN)
SKRIPSI GABUNGAN.pdf

Download (2MB) | Preview
[img] Text (BAB V)
BAB V.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (468kB)

Abstract

Penelitian ini dilatar belakangi oleh sebuah Lembaga Zakat Selangor yang berfungsi sebagai sebuah badan rasmi yang memiliki tugas dan fungsi untuk menghimpun, mengelola dan menyalurkan dana zakat yang telah dihimpunkan oleh pembayar zakat di negeri Selangor. Perkhidmatan Institusi zakat merupakan salah satu perkhidmatan yang sangat penting dalam upaya untuk meningkatkan kesejahteraan masyarakat yang benar-benar memerlukan bantuan. Mualaf adalah satu golongan lapan asnaf yang berhak menerima menerima bantuan daripada zakat. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah bagaimana Peran Lembaga Zakat Selangor Dalam Usaha Meningkatkan Ekonomi Golongan Mulaf Negeri Selangor Di Daerah Klang Kampung Jalan Kebun Malaysian. Sedangkan tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui Peran Lembaga Zakat Selangor Dalam Usaha Meningkatkan Ekonomi Golongan Mualaf Di Selangor. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan mengungkapakan permasalahan tersebut dengan menggambarkan permasalahan tersebut dengan cara mendalam dan menyeluruh. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah melalui teknik Observasi, Wawancara, dan Dokumentasi. Informan penelitian ini berjumlah sebanyak 8 orang yang terdiri daripada 4 pengurus asnaf Lembaga Zakat Selangor dan 4 orang asnaf mualaf. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, Lembaga Zakat Selangor sudah menjalankan peranya dengan cukup baik dalam mendistribusikan dana zakat kepada asnaf terutama kepada golongan asnaf mualaf dengan memberikan bantuan dari segi zakat komsumtif yang berupa bentuk bantuan sumbangan uang bulanan, bantuan anak sekolah, bantuan kesihatan dan juga menyediakan program khusus pembangunan ekonomi yang berbentuk zakat produktif.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Contributors:
ContributionNameNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorYEFNI1014097002-
Uncontrolled Keywords: Lembaga zakat selangor, meningkatkan ekonomi, dan asnaf mualaf
Subjects: 300 Ilmu Sosial > 302 Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Komunikasi
Divisions: Fakultas Dakwah dan Komunikasi > Pengembangan Masyarakat Islam
Depositing User: fdk -
Date Deposited: 12 Jun 2024 03:22
Last Modified: 12 Jun 2024 03:22
URI: http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/79280

Actions (login required)

View Item View Item