Search for collections on Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Repository

PENYELESAIAN KASUS TUNTUTAN NAFKAH TERHUTANG SETELAH SUAMI BERPOLIGAMI (STUDI KOMPARATIF PUTUSAN HAKIM DI MAHKAMAH RENDAH SYARIAH TERENGGANU DAN MAHKAMAH RENDAH SYARIAH SHAH ALAM, SELANGOR)

NOR EZATI BINTI ALIAS, - (2023) PENYELESAIAN KASUS TUNTUTAN NAFKAH TERHUTANG SETELAH SUAMI BERPOLIGAMI (STUDI KOMPARATIF PUTUSAN HAKIM DI MAHKAMAH RENDAH SYARIAH TERENGGANU DAN MAHKAMAH RENDAH SYARIAH SHAH ALAM, SELANGOR). Skripsi thesis, UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU.

[img] Text (BAB IV)
BAB IV.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)
[img]
Preview
Text
SKRIPSI NOR EZATI BINTI ALIAS.pdf

Download (4MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK Nor Ezati Binti Alias: Penyelesaian Kasus Tuntutan Nafkah Terhutang Setelah Suami Berpoligami (Studi Komparatif Putusan Hakim Di Mahkamah Rendah Syariah Terengganu dan Mahkamah Rendah Syariah Shah Alam, Selangor) Skripsi yang berjudul, Penyelesaian Kasus Tuntutan Nafkah Terhutang Setelah Suami Berpoligami (Studi Komparatif Putusan Hakim Di Mahkamah Rendah Syariah Terengganu dan Mahkamah Rendah Syariah Shah Alam, Selangor). Skripsi ini adalah untuk mengungkap tentang tuntutan nafkah terhutang, serta latar belakang, putusan dan pertimbangan hakim dalam menyelesaikan kasus tuntutan nafkah terhutang Mahkamah Rendah Syariah Terengganu dan Mahkamah Rendah Syariah Shah Alam,Selangor, istinbat hukum mengenai nafkah terhutang, nafkah terhutang menurut perspektif fikih dan analisa keputusan dan pertimbangan hakim berdasarkan istinbat hukum. Penelitian ini adalah penelitian lapangan (Field Research). Penelitian ini menggunakan pendekatan perbandingan dengan membuat perbedaan putusan antara Mahkamah Syariah Terengganu dengan Mahkamah Syariah Shah Alam, Selangor. Populasi adalah pemberi nafkah mengikut data kasus yang terjadi setiap tahun, sedangkan sampel diambil sebanyak 5 kasus di negeri Terengganu dan 5 kasus di Selangor. Teknik pengumpulan data adalah observasi, wawancara, studi kepustakaan dan dokumentasi. Analisis data yang diperoleh dilakukan dengan cara analisis kualitatif sedangkan metode penulisan adalah metode deskriptif analisis, deduktif dan induktif. Hasil dari penelitian yang dilakukan, penulis dapat menyimpulkan bahwa nafkah terhutang akan di pertimbangkan oleh hakim melihat kepada keadaan suami dari segi kemampuan keuangan dan keadaan kesehatan suami.Jika suami meninggal pula, hutang nafkahnya harus dilunaskan terlebih dahulu sebelum di bahagikan secara faraid kepada ahli waris yang lain. Hasil analisis menunjukkan putusan dari pertimbangan Mahkamah Rendah Syariah Terengganu menjadikan Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Terengganu)2017, seksyen 70 iaitu menuntut nafkah terutang. Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Terengganu)2001, seksyen 131 iaitu kadar nafkah terhutang sebagai bahan pertimbangan sebelum putusan dikeluarkan bagi keputusan tuntutan nafkah terhutang manakala bagi Mahkamah Rendah Syariah Shah Alam, Selangor pula menjadikan Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003 seksyen 78 iaitu menuntut nafkah terhutang dan seksyen 134 iaitu perintah ansuran serta Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Negeri Selangor)2003, seksyen 176 iaitu saman penghutang penghakiman tersebut sebagai pertimbangan sebelum putusan dikeluarkan. Kata Kunci : Nafkah, Enakmen, Putusan.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Subjects: 000 Karya Umum
Divisions: Fakultas Syariah dan Hukum > Perbandingan Mazhab dan Hukum
Depositing User: fasih -
Date Deposited: 06 Jul 2023 04:43
Last Modified: 06 Jul 2023 04:43
URI: http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/72471

Actions (login required)

View Item View Item