Search for collections on Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Repository

ANALISA ENAKMEN PENTADBIRAN UNDANG-UNDANG ISLAM 1991 (NEGERI PAHANG) SEKSYEN 47 TENTANG PEMBERIAN HARTA KASIH SAYANG (HIBAH) (STUDI KASUS MAHKAMAH TINGGI SYARIAH BENTONG, PAHANG)

SITI SHUZRIANI BINTI NAZRI, - (2022) ANALISA ENAKMEN PENTADBIRAN UNDANG-UNDANG ISLAM 1991 (NEGERI PAHANG) SEKSYEN 47 TENTANG PEMBERIAN HARTA KASIH SAYANG (HIBAH) (STUDI KASUS MAHKAMAH TINGGI SYARIAH BENTONG, PAHANG). Skripsi thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

[img]
Preview
Text
GABUNGAN SKRIPSI KECUALI BAB IV.pdf

Download (3MB) | Preview
[img] Text (BAB IV)
BAB IV PEMBAHASAN.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (3MB)

Abstract

ABSTRAK Siti Shuzriani Binti Nazri : Analisa Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991 (Negeri Pahang) Seksyen 47 Tentang Pemberian Harta Kasih Sayang (Hibah) (Studi Kasus Mahkamah Tinggi Syariah Bentong, Pahang) Penulisan skripsi ini dilatarbelakangi oleh adanya pemberian harta kasih sayang berdasarkan analisa enakmen pentadbiran undang-undang Islam 1991 negeri Pahang seksyen 47 tentang pemberian harta kasih sayang (hibah). Adapun yang menjadi rumusan masalah dalam skripsi ini yaitu bagaimana analisa pemberian harta kasih sayang (hibah) menurut Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991 (Negeri Pahang) Seksyen 47 dan bagaimana analisa putusan hakim tentang pengesahan pemberian harta kasih sayang. Tujuan penelitian ini adalah untuk menjelaskkan analisa pemberian harta kasih sayang (hibah) menurut Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991 (Negeri Pahang) Seksyen 47 dan untuk mengetahui analisa putusan hakim tentang pengesahan pemberian harta kasih sayang. Jenis penelitian yang dipergunakan pada penelitian ini merupakan jenis penelitian hukum islam normatif yang bersifat studi kepustakaan. Teknik pengambilan data dalam penelitian ini dilakukan dengan cara dokumentasi yaitu suatu metode yang dilakukan dengan cara mencari dan mempelajari data-data dari buku- buku, catatan-catatan dan sebagainya yang berkaitan dengan permasalahan yang diteliti. Sumber data penelitian ini adalah bahan hukum primer, bahan hukum skunder dan bahan hukum tersier. Bahan hukum primer yang digunakan adalah Enakmen Pentadbiran Undang-undang Islam Tahun 1991 Negeri Pahang, bahan hukum sekunder adalah buku Fikih Sunnah, Muhammad Sayyid Sabiq, Fikih Empat Madzhab, Syaikh Abdurrahman Al-Juzairi. Bahan hukum tersier adalah bahan hukum pelengkap yang digunakan adalah jurnal dan kamus hukum. Kes-kes hibah di Mahkamah-mahkamah Syariah di Malaysia selalunya melibatkan pengesahan hibah, pertikaian takat atau kadar hibah dan penarikan balik hibah yang mana perlu dibuktikan berdasarkan keterangan-keterangan di Mahkamah sama ada keterangan bertulis atau keterangan saksi-saksi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, berdasarkan kajian yang penulis lakukan memandangkan hibah merupakan satu cara yang amat berkesan untuk mengagihkan harta kepada ahli keluarga atau sesiapa yang dikehendaki, maka penulis percaya bahawa amalan ini seharusnya dipraktikkan kerana ia mampu memberi kebaikan kepada sistem pengurusan harta bagi orang Islam di Malaysia dan setiap pemberian hibah kepada penerima haruslah mempunyai bukti antaranya adalah melalui bayyinah, syahadah atau kesaksian, pengakuan atau Iqrar, qarinah atau keterangan hal keadaan, sumpah, keterangan dokumen dan keterangan pakar. Kata Kunci : Hibah, Enakmen Pentadbiran, Undang-Undang Islam

Item Type: Thesis (Skripsi)
Subjects: 000 Karya Umum
Divisions: Fakultas Syariah dan Hukum > Hukum Keluarga (Ahwal Al-Syakhsiyah)
Depositing User: fasih -
Date Deposited: 28 Jul 2022 04:20
Last Modified: 28 Jul 2022 04:20
URI: http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/62462

Actions (login required)

View Item View Item