Search for collections on Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Repository

PERANAN BIMBINGAN DAN KONSELING ISLAM DALAM MENJADIKAN MASJID AS-SYAKIRIN SG PETANI KEDAH DARULAMAN MALAYSIA SEBAGAI INSTITUSI ILMU

Mohd. Bahauddin Bin Azali (2010) PERANAN BIMBINGAN DAN KONSELING ISLAM DALAM MENJADIKAN MASJID AS-SYAKIRIN SG PETANI KEDAH DARULAMAN MALAYSIA SEBAGAI INSTITUSI ILMU. Skripsi thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

[img]
Preview
Text
2010_201058PMI.pdf

Download (256kB) | Preview

Abstract

Penilitian ini berjudul peranan bimbingan dan konseling islam dalam menjadikan Masjid As-Syakirin Taman Bandar Baru Sg Petani Kedah Darul Aman sebagai institusi ilmu. Dalam penilitian ini, Masjid As-Syakirin Taman Bandar Baru adalah lokasi penelitian. Konselor dan remaja Masjid As-Syakirin Taman Bandar Baru sebagai subjek penelitian sedangkan objek penelitiannya adalah peranan bimbingan dan konseling Islam dalam menjadikan Masjid As Syakirin Taman Bandar Baru Sungai Petani Kedah Darul Aman Malaysia sebagai insitusi ilmu. Penulis memperkecilkan lokasi dengan melibatkan responden yang terdiri daripada 20 orang remaja lelaki yang dilihat gemar melakukan gejala-gejala negatif. Remaja-remaja ini berumur antara 12 hingga 18 tahun. Metode yang penulis gunakan dalam penelitian ini adalah diskriptif kualitatif yaitu menggambarkan sesuatu dengan kata-kata dan kalimat. Dalam penelitian ini bimbingan dan konseling Islam dalam menjadikan masjid as-syakirin taman Bandar Baru sg Petani Kedah Darul Aman sebagai institusi ilmu sangat berperan.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Subjects: 300 Ilmu Sosial > 302 Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Komunikasi
Divisions: Fakultas Dakwah dan Komunikasi > Pengembangan Masyarakat Islam
Depositing User: Mutiara Jannati
Date Deposited: 23 Aug 2017 07:02
Last Modified: 23 Aug 2017 07:02
URI: http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/10597

Actions (login required)

View Item View Item