Search for collections on Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Repository

PERANAN MENANGANI MASALAH BULI DI SEKOLAH MENENGAH BATU 17 PADANG LUMAT, BIMBINGAN DAN KONSELING DALAM GUAR CHEMPEDAK KEDAH DARUL AMAN MALAYSIA

Mohd Faizal Bin Saad (2010) PERANAN MENANGANI MASALAH BULI DI SEKOLAH MENENGAH BATU 17 PADANG LUMAT, BIMBINGAN DAN KONSELING DALAM GUAR CHEMPEDAK KEDAH DARUL AMAN MALAYSIA. Skripsi thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

[img]
Preview
Text
2010_201056PMI.pdf

Download (255kB) | Preview

Abstract

Peranan Bimbingan dan Konseling adalah satu langkah dalam menangani masalah salah laku atau disiplin pelajar yang kian menular dan membahayakan Negara. Pendekatan melalui bimbingan dan konseling adalah jalan yang terbaik mengatasi isu buli di sekolah. Dalam proses bimbingan dan konseling, ia tidak menentukan sebarang arahan atau rancangan supaya seseorang itu bertindak atau membuat keputusan. Tetapi perubahan adalah berdasarkan pada ketabahan diri pelajar tersebut untuk berubah kerana ia bersifat sukarela. Metode lokasi penelitian dilakukan adalah di sekolah Menengah Batu 17 Padang Lumat, Guar Chempedak, Kedah Darul Aman dan Penulis merujuk kepada kes-kes buli yang berlaku di sekolah tersebut sepanjang tahun 2010. Subjek dan Objek dalam penelitian ini adalah konselor dan pelajar yang mempunyai laporan kes buli tahun 2010.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Subjects: 300 Ilmu Sosial > 302 Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal
Divisions: Fakultas Dakwah dan Komunikasi > Pengembangan Masyarakat Islam
Depositing User: Mutiara Jannati
Date Deposited: 23 Aug 2017 06:43
Last Modified: 23 Aug 2017 06:43
URI: http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/10578

Actions (login required)

View Item View Item