Search for collections on Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Repository

PENGARUH PENGMALAN SHOLAT TERHADAP PENCAPAIAN AKADEMIK DI KALANGAN PELAJAR SEKOLAH RENDAH KEBANGSAAN BUKIT GAMBIR LEDANG JOHOR

Muhd Shukri Bin Abdul Wahab (2010) PENGARUH PENGMALAN SHOLAT TERHADAP PENCAPAIAN AKADEMIK DI KALANGAN PELAJAR SEKOLAH RENDAH KEBANGSAAN BUKIT GAMBIR LEDANG JOHOR. Skripsi thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

[img]
Preview
Text
2010_201055PMI.pdf

Download (259kB) | Preview

Abstract

Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan tahap pengetahuan dan tahap pengamalan sholat dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar Sekolah Rendah Kebangsaan Bukit Gambir, Muar Johor. Kajian ini mengunakan rekabentuk kolerasi pekali Pearson di mana seramai 117 responden pelajar sekolah rendah tahun empat yang terlibat mengunakan persampelan purposif. Soal angket yang dibina oleh Norlyana Binti Sulong (2006) dengan aras keboleh percayaan Cronbach alfa 7.5 telah digunakan dalam kajian ini. Data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan Statistical Package For The Social Sciences (SPSS) versi 14.0. Dapatan kajian menunjukkan pengetahuan sholat dalam kalangan responden berada pada tahap min yang tinggi iaitu 4.03 dan tahap amalan sholat mencapai tahap min 3.79. Analisis kolerasi Pearson menunjukkan tidak terdapat perhubungan signifikan antara perlaksanaan sholat dengan pencapaian akademik di kalangan responden dan akhir sekali terdapat hubungan signifikan antara tahap pengetahuan sholat dengan amalan sholat dalam kalangan responden.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Subjects: 300 Ilmu Sosial > 302 Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Komunikasi
Divisions: Fakultas Dakwah dan Komunikasi > Pengembangan Masyarakat Islam
Depositing User: Mutiara Jannati
Date Deposited: 23 Aug 2017 06:33
Last Modified: 23 Aug 2017 06:33
URI: http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/10572

Actions (login required)

View Item View Item